Danmarks børn starter et nyt skoleår i disse dage. Fyldte med spænding.
Hvad vil det kommende år bringe af oplevelser? Hvad skal jeg lave med vennerne? Hvad vil jeg lære? Hvilke nye perspektiver vil jeg få? Hvornår vil jeg blive udfordret og hvornår vil jeg kunne få lov til lige så stilleat vegetere? Vil jeg få et godt år? Vil jeg ændre mit syn på verden? Vil jeg blive bekræftet? Vil jeg blive i stand til at forstå andre mennesker lidt bedre?
Langt de fleste børn glæder sig – tror jeg. Langt de fleste lærere og pædagoger glæder sig lige så meget. De skal vise børnene underet – under-vise. Give nye perspektiver. Rokke ved det allerede kendte og give nye muligheder og nye veje. Nogle børn glæder sig måske ikke vildt – de er måske en smule skræmte ved tanken om hvad det kommende skoleår vil bringe. Dem skal der passes på. Der skal lægges tilrette, så ALLE børn får lyst til at lære mere, lyst til at arbejde sammen og kan gå ud i verden med en tillid til og en tro på, at de voksne, der omgiver dem, kun vil dem godt.
Vingerne har båret børnene gennem ferien. De har kunnet flyve rundt blandt familie, venner, på SFOen, på sommerlejren, derhjemme, hos naboen, i sommerhuset, på cykelturen eller på kolonien. Lande et fredeligt sted med en god bog, dykke ned og fange en fladfisk i havbadevandet og skyde op igen og give et plask med et grin, et skrål og et sommersmil. Suse gennem luften på vej fra et feriested til et andet. Se verden fra et andet perspektiv. Møde nye steder, få nye oplevelser og gode venner.
Lad ferien smitte af på skoledagen. Lad skoledagen være der, hvor det er godt at være. Hvor man ikke skal sidde bagdelen flad i endeløs kedsomhed. Hvor det er muligt at suse og muligt at sætte sig stille og kigge ud over landskabet. Hvor der gives luft under vingerne og hvor man som barn oplever, at vingerne kan bære – og hvis de nogle gange ikke kan, er der en blød dundyne at lande i.
Alle børn ønskes en god skolestart – og et oplevelsesrigt skoleår.